Miten hoitaa pysti toimistolle Grand Onesta? Sen huippuduunin lisäksi työ pitää esitellä niin että tuomaristo varmasti ymmärtää työn lähtökohdat ja sen kaikki hienoudet.
TOP 7 -VINKIT ESITTELYSIVULLE
1. Kattava kuvausteksti
Lähes kaikissa sarjoissa tuomaristo arvioi töitä neljällä kriteerillä: Strategia, Luova idea, Toteutus, Tulokset. Varmista että tuomaristolla on riittävästi eväitä arvioida työ kaikilta näiltä neljältä kantilta.
2. Älä luota vain videoon
Monet laittavat esittelysivuille case-videoita. Tämä on erittäin ok. Suosittelemme kuitenkin naputtelemaan ainakin tärkeimmät asiat auki myös tekstiin – helpottaa tuomaristoa erityisesti tuomarointitilaisuudessa (ei tarvitse metsästää jokaista pikkujuttua videolta).
3. Muista linkittää
Linkki työhön selkeästi näkyviin – perusjuttu, silti unohtuu melko usein. Muista laittaa linkki/linkit arvioitaviin töihin NÄKYVÄSTI esille, jotta tuomareiden ei tarvitse etsiä niitä suurennuslasilla leipätekstistä. Linkki voi hyvin olla sekä sivun ylä- että alaosassa.
4. Ne tulokset, ne tulokset
Tulokset ovat asia, josta saamme tuomareilta eniten palautetta. Joka vuosi. Tuloksia ei löydy esittelysivuilta, ne ovat epäselvästi, ne eivät ole relevantteja, tms. Varmista, että kerrot tuloksista sen minkä voit ja että esitystapa on selkeä. Ja muista, että tuomareita kiinnostaa konkretia, se että tavoitteet ylitettiin 50-prosenttisesti ei kerro paljoa.
Huom. Markkinointiviestintäkategorioihin osallistuvien töiden esittelysivuilla mainitaan usein tavoittettavuus ja iso luku. Käytännössä kyse on kuitenkin lähes aina POTENTIAALISESTA tavoitettavuudesta. Ole tarkkana tämän kanssa.
5. Ole tuomari
Useaan kategoriaan ilmoitetulle työlle voi tehdä yhden yhteisen esittelysivun, no problem. MUTTA mieti itsesi tuomarin saappaisiin. Onko esittelysivulla viestitty sel-ke-äs-ti mitkä sisällöt kisaavat missäkin kategoriassa ja aukeaako työn kuvaus eri kategorioiden tuomareille? Jos ei, editoi sivua vielä kerran, ja varmista, että kunkin kategorian tuomarit löytävät sieltä omansa.
6. Somet hyvin esille
Muista linkit, jos työhön kuuluu some-elementteja. Linkkaa kanavaan, jos se relevanttia. Jos ei, niin linkkaa yksittäisiin elementteihin (esim. yksittäiseen Insta-postaukseen). Jos sisältö ei enää löydy somesta pistä kuvat some-elementeistä (riittävän isoina, jotta tuomariston ei tarvitse tihrustaa).
7. Budjetti esille – ainakin näihin kahteen kategoriaan
Huomaathan, että jos työsi on ilmoitettu ”Paras pienen budjetin verkkopalvelu” tai ”Tuloksellisin kampanja” -kategoriaan, tuomaristo olettaa näkevänsä budjetin. Edellisen osalta pitää kertoa suunnittelu- ja tuotantobudjetti, jälkimmäisen osalta tuomareita kiinnostaa kampanjan kokonaisbudjetti (media sekä suunnittelu & tuotanto erikseen).
Huom. Esittelysivua voi editoida tuomaroinnin jälkeen, ennen kuin työt julkaistaan. Arkaluontoiset tiedot voi siis ottaa pois.
Siinä se. Onnea matkaan. Deadline ilmoittautumisille on torstaina 20. tammikuuta 2022. Esittelysivujen suhteen vähän enemmän aikaa – niiden pitää olla pystyssä 4. helmikuuta 2022.
Jos esittelysivuihin liittyen tulee kysymyksiä, niin Grand One -kisaorganisaatio auttaa mielellään (rami@2022.grandone.fi tai 050 352 4847).